april 13

8 steg til å få slutt på at barna småspiser mellom måltidene

Måltider, Matvaner

0  comments

Sliter du med at barna dine småspiser og ber om mat «hele» dagen? Her får du 8 tips til hvordan du får barna dine til å spise mer til måltidene og mindre mellom dem.

Visste du at barn som småspiser gjennom «hele» dagen har større risiko for å bli kresen? De fleste barn er innom en kresen periode når de er små, men barn som er vant til å spise mye utenom måltidene har større sjanse for å utvikle både mild og alvorlig kresenhet. En mild kresenhet kan igjen være starten på en mer alvorlig kresenhet dersom man ikke tar grep.

Derfor er det viktig at vi får slutt på småspisingen utenom måltidene.

De fleste barn (særlig de minste barna) har behov for mellom 1-3 mellommåltider i løpet av dagen. Men vi må ha mer kontroll på måltidene enn å gi barnet mat eller snacks når det ber om det og så kalle det for et mellommåltid. Server mellommåltidene til faste tider og pass på at det er du som har kontroll over dem, ikke barnet ditt.

Her er 8 steg til å få slutt på småspisingen mellom måltidene:

1. Måltidsplan og fast rutine

Lag deg en plan over måltidene og planlegg så det er 2-3 timer mellom hvert måltid. Det gjelder både hovedmåltider og mellommåltider. Det kan for eksempel se sånn ut:

Frokost kl. 8
Mellommåltid kl. 10.00
Lunsj kl. 12.00
Mellommåltid kl. 14.30
Middag kl. 16.30
Kveldsmat kl. 18.30

De minste barna kan behov for 3 mellommåltider, mens større barn trenger kanskje bare ett. Du kjenner barnet ditt best. Hvis det i begynnelsen er for lenge å vente 2-3 timer til et nytt måltid, så start med 1 eller 1,5 time, øk deretter med en halvtime når du tror barnet ditt kan være klar for det.

Å innføre en fast rutine kan være til god hjelp. En fast rutine trenger ikke å innebære bestemte klokkeslett. Det kan være en rutine på hvordan ettermiddagen ser ut før middag, f.eks. «Når vi kommer hjem fra barnehagen/skolen vasker vi hendene, så er det litt tid for egen lek mens mamma/pappa lager middag. Så vasker vi hendene igjen og spiser middag. Etter middag er det litt lek sammen med mamma/pappa før vi setter på barne-tv og spiser kveldsmat». Hva rutinen er, må dere vurdere ut fra familiens- og barnas behov.

2. Fjern den typiske "snacks-maten"

Fjern barnets typiske «snacks-mat». Det virker kanskje opplagt, men når denne maten er lett tilgjengelig så er det vanskeligere å kutte den ut, både for barnet ditt som kanskje går og forsyner seg selv, men også for deg som henter når barnet ditt er sur, lei seg eller klager. Bruker du å ha med deg snacks i bilen eller veska når du f.eks. skal hente barna i barnehagen eller dere skal på butikken, så fjern dette også. Hvis det ikke er der så kan de heller ikke spise det. Når barnet ditt så spør etter det, så ikke gjør noe mer ut av det enn å si; «vi har dessverre ingenting, vi får kjøpe mer på butikken senere» e.l.

3. Betrygg barnet ditt

Betrygg barnet ditt med at han fortsatt skal få denne maten han liker så godt. Det at dere innfører faste måltidsrutiner betyr ikke at han aldri skal få spise det igjen.

4. Nok vann gjennom dagen

Sørg for at barnet ditt får nok vann gjennom dagen. Ha gjerne en vannflaske tilgjengelig som barnet kan drikke av som han vil, både når dere er hjemme og når dere drar bort. Mange barn drikker altfor lite og følelsen av å være tørst kan forveksles med å være sulten. Hvis barnet spør etter noe å spise kan du i stedet gi barnet vann, som også vil hjelpe på sultfølelsen. Har du et barn som er vant til å drikke mye saft eller juice, prøv å vanne ut saften eller juicen gradvis over tid.

5. Tilby vann og distraher

Når barnet ber om mat tilbyr du vann og prøver å distrahere med noe barnet liker å gjøre. Husk at det ikke alltid er ut av faktisk sult at barnet spør etter mat, men at kjedsomhet og triste følelser også kan være årsaker til at barnet ber om mat.

6. Sørg for at barnet det er noe barnet ditt liker til hvert måltid

Server noe barnet ditt liker til hvert eneste måltid. Det betyr ikke at han skal få servert akkurat det han vil hele tiden, det betyr bare at blant alt det du serverer til et måltid må det være noe der han føler seg trygg på at han kan spise. Du kan servere mye som tilbehør til middag, og selv om du kanskje ikke føler det passer helt. Ved å gjøre dette blir måltidet mye mer positivt for barnet. Det vil da bli lettere for barnet å kutte ut småspisingen mellom måltidene, fordi han vet at det alltid er noe han kan spise til de faste måltidene.

7. Få barnet ditt til å ha lyst til å komme til bordet

Få barnet ditt til å ha lyst til å komme til bordet. Her er det mange virkemidler man kan bruke. Først og fremst er det viktig at måltidet er en positiv arena med mye glede og positivt snakk. I tillegg kan man gjøre noe ekstra ut av måltidet for å gjøre det litt mer gledelig. Det kan f.eks. være å bruke artige tallerkener eller tallerkenbrikker, bruke tannpirkere i stedet for bestikk for å spise (om barnet er stor nok til det og om det er praktisk mulig), sett på en lydbok eller litt musikk, lek 20 spørsmål osv. Dette faser du ut etter hvert.

8. Unngå å krangle om HVA barnet spiser

Unngå å krangle med barna om hva de spiser ved måltidene og fokuser i stedet på å tilbringe tid sammen og å prate om hvordan dagen deres har vært. Ikke undervurder dette steget, det kan faktisk utgjøre den store forskjellen. Et barn som synes det er positivt å komme til bordet til måltidene vil (etter hvert) spise bedre noe som igjen vil føre til at behovet for småspising mellom måltidene blir mindre. Vanen ved å småspise være sterkere enn det egentlige behovet.

Noe å vurdere ut fra ditt barns alder

6-12 måneder

Babyer trenger oftere mat enn større barn og kan ha et behov som varierer mer i løpet av dagen. Så når babyen din signaliserer et ønske om mat, kan det være du må gi han noe å spise selv om det er på et tidspunkt du egentlig ikke hadde planlagt å servere mat. Samtidig er det viktig å være klar over at babyer også kan foretrekke typisk «snacks-mat» slik som maispuffer, smoothie e.l. Har babyen din fått en del slik mat tidligere må du prøve å gradvis fase det ut, og fortsette å servere all slags mat selv om de nekter å ta imot. Hvis babyen din ikke har fått mye «snacks-mat» som dette, så ikke begynn – sørg i så fall for at dette serveres som en del av et måltid.

Fra 10-12 måneder

Fra barnet er ca. 10 måneder kan det være klar for en regelmessig fast måltidsplan. I begynnelsen kan det fortsatt være du må bryte planen din innimellom, men prøv å være så konsekvent som mulig. Hvis barnet ikke vil komme og sette seg ved bordet, gi han 5 minutter til å roe seg ned før du prøver igjen. Ikke la han få sitte på fanget, selv om det kan være fristende. For de minste barna kan du la noe du vet han liker være godt synlig på bordet foran han, så blir det brått mer positivt å sette seg også.

Husk at små barn er travle og har egentlig ikke tid til å sitte i ro på stolen sin til måltidene. Derfor er det så utrolig lett å gi barnet mat utenom de faste måltidene, og også når barnet spør etter mat, bare for å bli trygg på at barnet faktisk får i seg noe. Her er det viktig å passe på. Slik småspising for de minste barna kan raskt ende i en ond sirkel som det blir vanskeligere å komme seg ut av etter hvert som barna blir eldre. Husk også at hyppig småspising i denne alderen kan etter hvert føre til småspising.

Fra 3-4 år

Å gjøre disse endringene blir vanskeligere jo eldre barna blir, og da er det viktig at du minner deg selv på hvorfor du gjør dette. Etter hvert som barna blir eldre viser studier at den tilknytningen som skjer mellom foreldre og barn ved måltidene øker barnas intelligent og sosiale ferdigheter. Mat er ikke bare mat, det er så mye mer!

Dette kan være utfordrende med eldre barn, men det er absolutt mulig. Når barnet er 3-4 år gammelt kan du snakke til dem på forhånd om endringen som skal skje. Gjør barnet trygg på at han fortsatt skal få denne maten, men at mat serveres kun til faste tider. Gjør også barnet klar over at han ikke alltid får favorittmaten sin, men at du vil passe på at det alltid er noe han liker der som han kan spise. Lag gjerne noen regler sammen som dere kan henge på kjøleskapet, slik at barnet får litt eierskap til de nye reglene. Fortell også at dere gjør disse endringene så dere alle kan spise sammen.

Husk at det finnes ikke regler uten unntak, det skal være rom for å gjøre ting utenfor planen en gang iblant. En fin regel er likevel å gå for stegene 90 % av tiden.

Husk også at jo mindre konsekvent du er jo oftere vil barna mase og mat mellom måltidene. Å følge disse stegene kan utgjøre stor forskjell for din familie, men vær klar over at det kan ta litt tid å endre vaner og hele familien kan trenge litt tid på å bli vant til den nye hverdagen.


Tags

Måltider, Matvaner, Småspising


You may also like

5 grunner til at barnet ditt ikke sitter i ro ved bordet

Din egen barndom påvirker hvordan barnet ditt spiser

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!

>