En positiv ansvarsfordeling i måltidet - Matglade barn

Positiv ansvarsfordeling i måltidet

By Trude Aalbu | Måltider

okt 11

​La oss snakke litt om positiv ansvarsfordeling i måltidet. Du og barnet ditt har hver deres viktige roller i måltidet. Å mestre disse rollene kan faktisk være det som skal til for å løse de utfordringene dere har omkring måltidene. 

positiv ansvarsfordeling i måltidet

Gullstandarden blant metoder for å gi barna mat​

"Positiv ansvarsfordeling i måltidene" er ikke noe jeg skal ta æren for. Ellyn Satter er forfatter bak blant annet boken "Division of Responsibility in Feeding". Division of Responsibility (DOR) er blitt å regne som gullstandarden blant metoder for å gi barna mat. Dette er fortsatt lite snakket om i Norge og jeg har derfor valgt å kalle det for "Positiv ansvarsfordeling i måltidet".

Positiv ansvarsfordeling i måltidet handler om at du og barnet ditt har ulike roller i måltidet.

Du er ansvarlig for: 

  • Hva som serveres
  • Når maten serveres
  • Hvor maten serveres 

Det høres naturlig ut, ikke sant? 

Men ikke glem de viktige ansvarsoppgavene til barnet ditt som vi så ofte glemmer. 

Barnet er ansvarlig for: 

  • Hva det skal spise av det som serveres
  • Hvor mye det skal spise

Legg merke til at du IKKE er ansvarlig for at barnet ditt spiser. Din jobb er å hjelpe barnet ditt å bygge et sunt forhold til mat. Barn vil spise når de er sultne og slutte å spise når de er mette. Vi må lære barna å følge sine egne signaler på sult og metthet. 

spise selv

Jeg har skrevet en artikkel om DOR tidligere også. Les den her. 

Vi overstyrer barnas egne signaler

Vi har dessverre altfor ofte en tendens til å overstyre barnas egne signaler på sult og metthet, helt uten at vi egentlig er klar over det. Det gjør vi ved at vi ber dem om å ta en ekstra bit, ved å lure inn en ekstra skje med mat eller for eksempel ved å bruke bestikkelser for å få barna til å spise litt til. Det er ikke noe rart, og jeg klandrer ingen. 

Vi vil så gjerne at barna våre skal spise - særlig hvis vi har småspiste eller kresne barn. Vi er så redd for at de ikke skal få i seg nok mat. Men vi må bare huske på at barn er født eksperter på seg selv. De vet mye bedre enn mamma og pappa når de er mette. Ikke sant? Så la oss stole på det. Prøv å ikke fokuser på hvor mye barnet ditt spiser i løpet av dagen og se heller på hvor mye de spiser i løpet av uken som gikk. Barns appetitt går opp og ned og det er helt normalt! Barns behov for energi varierer også mye og dette henger gjerne sammen med barnas appetitt også. 

Server alltid en matvare som er trygg for barnet

Det er du som forelder som bestemmer hva som skal serveres, mens barnet bestemmer om det vil spise eller ikke. Hvis barnet ikke vil spise det du serverer, så betyr ikke det at du må lage noe annet. 

Det beste rådet jeg kan gi deg er å alltid sørge for at det er noe du vet barnet vil spise på bordet. Da vet du at det er noe barnet liker og kan spise der. Det kan være barnet bare spiser denne trygge matvaren, men det er helt greit. 

Den gyldne 20-regelen

Du har kanskje hørt at barn må smake på noe nytt opptil 20 ganger før de liker det? Det stemmer. Det er også gjerne sånn at barn ofte må eksponeres for noe nytt opptil 20 ganger før de i det hele tatt tørr å smake. 

Jeg tipper du også har hørt at man gjerne kan forvente at barna smaker men at de ikke trenger å spise det hvis de ikke liker? Jeg mener dette er feil. 

Oppmuntre barna til å smake, men aldri krev at de skal gjøre det. Måltidene skal alltid være positive. Ikke legg opp til noe som potensielt kan bli mislykket og negativt. 

​Så selv om barnet ikke smakte denne gangen, så fortsett å prøv og prøv og prøv, og selvfølgelig er det viktig at barnet ser at du spiser det (og liker det selvfølgelig). 

Hva er viktigst?

Barns forhold til mat er sterkt knyttet til følelser. Det er mye viktigere å skape og opprettholde positive matopplevelser enn det er at barnet ditt absolutt skal smake en bit brokkoli. 

Gjør måltidene gledelig, morsom og stressfri!

Likte du denne artikkelen? Del på Facebook 🙂

About the Author

Trude er ernæringsrådgiver og eier av Matglade barn.

>