Får barna dine nok vitamin D? - Matglade barn

Får barna dine nok vitamin D?

By Trude Aalbu | Ernæring

okt 07

Vinteren nærmer seg, sola er ikke like ofte fremme og vi er mindre ute. Visste du at sola er vår viktigste kilde til vitamin D? Vitamin D dannes i huden når sollys (UVB-stråler) treffer huden. Så hva skjer når sola forsvinner? Jo, vi mister en viktig kilde til og vi må derfor få vitaminet fra andre stedet.  

Vitamin D er viktig for immunforsvaret for opptak av kalsium i tarmen og for opprettholdelse av normal muskelfunksjon. Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak på 10 mikrogram (µg) for barn.

Hvilke kilder har vi til vitamin D?

  • Sola
  • Fet fisk, fiskerogn og fiskelever
  • I Norge er margarin, smør og den grønne melka (0,7 % fett) tilsatt vitamin D
  • Tran er den viktigste kostkilden
  • Eggeplomme
vitamin d

Spedbarn bør få tilskudd fra 4 ukers alder, enten i form av vitamin D dråper eller tran. Det anbefales at alle barn får tilskudd frem til 2 års alder.

Eldre barn som ikke får mat som er rik på vitamin D kan risikere å få en mangel. Mange barn trenger tilskudd hele eller deler av året. Er barnet mye ute i solen på sommeren vil det få i seg nok via sollyset. På vinteren derimot er det viktig at barnet får i seg vitamin D fra andre kilder.

Det beste er at barnet får tran daglig, da er man sikker på at barnet får nok. Ellers vil det være gunstig å spise mat som er beriket, som smør/margarin og beriket melk (den grønne).

Eksempel på daglig matinntak (uten tilskudd)

Eksempel 1

  • 1 laksefilét (12,5 µg)

Totalt: 12,5 µg vitamin D

Eksempel 2

  • 3 egg (4,5 µg)
  • 2 glass beriket melk (1,6 µg)
  • 3 brødskiver med smør (1 µg)

Totalt: 9,8 µg vitamin D

Tips for å sikre inntaket

  • Vær mye ute når det er sol
  • Spis mye fet fisk
  • Spis egg regelmessig
  • Drikk melk med vitamin D
  • Ta tran!
sol høst

About the Author

Trude er ernæringsrådgiver og eier av Matglade barn.

>