Sunne vaner for et nytt skoleår (og barnehageår) - Matglade barn

Sunne vaner for et nytt skoleår (og barnehageår)

By Trude Aalbu | Barnehage/skole

aug 07

Nå er det ikke lenge igjen til et nytt skoleår starter og det er snart på tide å komme inn i de daglige rutinene igjen. Her er mine tips til hvordan du skaper sunne vaner for barna i det nye skoleåret. 

1. Start alltid dagen med frokost

Frokost er viktig for voksne, og det er minst like viktig for barna. Det er blant annet viktig for konsentrasjon og læring. Har du barn som av en eller annen grunn ikke spiser frokost ville jeg prøve å gjøre noe med dette. Husk at litt er bedre enn ingenting. Hva med et eple på vei ut døra? Eller en liten yoghurt med müsli? Eller kanskje du kan putte en smoothie i sekken som han kan ta opp så snart han kommer på skolen?

2. Ha alltid noe frukt, bær eller grønnsaker i matpakken

Du har sikkert hørt anbefalingene om «5 om dagen»? Altså at man bør spise minst 5 porsjoner frukt, bær og grønnsaker per dag. Det gjelder barn så vel som voksne, men dessverre er det mange barn som nesten ikke spiser frukt og grønnsaker i det hele tatt. Frukt, bær og grønnsaker er stappfull av vitaminer og fiber og er en viktig del av kostholdet vårt. Men for at barn skal spise det, må det være tilgjengelig. Derfor; lag deg en regel om at matpakken alltid skal ha en eller annen frukt, bær eller grønnsak i seg.

Jeg hører ofte mange sier at det ikke er noen vits i å sende frukt og grønnsaker med barna på skolen fordi de ikke spiser det uansett. Men gjør litt mer ut av det enn å bare legge et helt eple eller en hel gulrot i skolesekken. Del den opp i mindre biter, bland ulike sorter, del den på en ny måte. Har du alltid delt eplet opp i båter, prøv å lag skiver osv. Og husk; variasjon. Eple hver eneste dag blir fort kjedelig.

Snacks

3. Sunn snacks for lange dager

Det kan fort bli lenge å vente til middag. Ha derfor noe sunn snacks eller et lite måltid på lur for lange dager. Enten som du kan sende med i skolesekken eller som barna kan finne når de kommer hjem. Det kan være;

  • En blanding med usaltede nøtter og rosiner
  • Hjemmelaget müslibar
  • Yoghurt med müsli
  • Frukt, bær eller grønnsaker
  • Smoothie
  • Kokt egg
  • Wraps​

4. En sunn matpakke

Så var det denne matpakken da. Tenk på at du har med

  • Noe grovt (eks. grovt brød, knekkebrød, korn, grøt e.l.)
  • Noe protein​ (eks. egg, kjøttpålegg, ost, nøtter, yoghurt e.l.)
  • Noe grønt (eks. frukt, bær, grønnsaker)

Husk at det må ikke alltid være den vanlige nistepakken med brødskive med pålegg. Du kan for eksempel sende med yoghurt og korn, müsli som kan blandes i skolemelken, eller kald grøt. Kjøttpålegget må heller ikke ligge på en brødskive, du kan jo for eksempel rulle en skive ost sammen med skinke (fest gjerne med en tannstikker). Og med en liten fruktsalat ved siden av har du en sunn og deilig matpakke.

Matpakke

About the Author

Trude er ernæringsrådgiver og eier av Matglade barn.

>