Hvor mye er egentlig "5 om dagen" hos barn? - Matglade barn

Hvor mye er egentlig «5 om dagen» hos barn?

By Trude Aalbu | Ernæring

mai 12

Som du sikkert vet så blir vi anbefalt å spise "5 om dagen". Det betyr 5 porsjoner frukt, bær og grønnsaker daglig og minst halvparten bør være grønnsaker. 

Men hvor stor er egentlig 1 porsjon? Og er 1 porsjon for barn like stor som for voksne?

Helsedirektoratets anbefalinger om "5 om dagen" gjelder både voksne og barn.

Helsedirektoratet anbefaler "5 om dagen". Jeg tipper du har hørt det før; "Spis minst 5 porsjoner grønnsaker, frukt og bær daglig". 

Egentlig er det et ganske genialt råd. Det er i hvert fall lett å huske. 

Frukt og grønnsaker

www.frukt.no

Men hvor mye er egentlig "1 porsjon"?

"1 porsjon" tilsvarer ca. 100 gram for voksne. Det kan være litt vanskelig å tenke seg hva som er 100 gram frukt, grønnsaker eller bær. Men et tips er å bruke hånden din som et mål. 

Hånd med eple

www.frukt.no

Hånd med jordbær

www.frukt.no

Det samme gjelder for barn. "1 porsjon" er den mengden frukt- og/eller grønnsaker de får plass til i hånden. Med en litt mindre hånd blir det naturlig en litt mindre mengde. En veldig grei regel som gjør det lettere for barna.

"Spis 5 håndfuller med frukt- og grønnsaker om dagen". 

Hvor stor porsjonen blir kommer dermed an på størrelsen på barnet.

Her er noen eksempler: 

5 om dagen

www.frukt.no

5 om dagen

www.frukt.no

5 om dagen

www.frukt.no

5 om dagen

www.frukt.no

5 om dagen

www.frukt.no

Ikke press barna til å spise frukt og grønnsaker 

Som jeg har skrevet tidligere så bør vi være forsiktige med å presse og tvinge barna til å spise det vi ønsker at de skal spise. Vil vi at barna skal spise mer frukt og grønnsaker, så hjelper det lite å mase, presse, bestikke eller lokke barna til å spise det. I stedet bør vi fokusere på å unngå press, alltid tilby og snakke positivt om det. Vi har ofte en tendens til å snakke ned grønnsakene, uten at vi egentlig mener det. For eksempel det at barna er nødt til å spise grønnsakene sine for å få dessert. Når man gjør det blir desserten premien for å spise grønnsakene sine. Grønnsakene synker i verdi (i barnas øyne) mens desserten faktisk får en enda høyere verdi enn den hadde i utgangspunktet. Jeg har skrevet mer om dette her. 

Når det er sagt, så er frukt og grønnsaker bra for oss alle. Derfor bør vi sørge for at det er tilgjengelig og være gode forbilder. 

Spiser dere "5 om dagen"? Del gjerne dine tanker i kommentarfeltet!

Har du fått med deg bloggserien "Slik får du barna til å spise grønnsaker"?

Har dere utfordringer knyttet til maten og måltidene? Jeg vil gjerne hjelpe dere. Les mer her og ta kontakt.

About the Author

Trude er ernæringsrådgiver og eier av Matglade barn.

>