Spiser barna dine variert nok? - Matglade barn

Spiser barna dine variert nok?

By Trude Aalbu | Måltider

mai 08

Er du usikker på om barna dine spiser variert nok? Er du redd de ikke får i seg de næringsstoffene de trenger til vekst og utvikling? Dette er en relativt vanlig bekymring og særlig hos foreldre med småspiste eller kresne barn. Selv foreldre som ikke anser barna sine å være småspiste eller kresne er usikker på om barna spiser nok variert mat.

Helt ærlig kan jeg fortelle deg at tanken har slått meg også, hvordan kan jeg være sikker på at barnet mitt får i seg de vitaminene og mineralene hun trenger?

Men det er en ting jeg vet med sikkerhet...

Å tvinge barn til å spise noe som helst fungerer absolutt ikke. Å spise er kanskje en av de få tingene barna selv har 100 % kontroll over. Selv om du oppfordrer og oppmuntrer aldri så mye, så kan du faktisk ikke tvinge barnet ditt til å spise det du vil de skal spise, eller spise i det hele tatt.

Hvorfor er det viktig å spise variert?

Det opplagte svaret på dette spørsmålet er; fordi de skal få i seg alle næringsstoffene som er viktig for normal vekst og utvikling. Men dette er ikke den eneste grunnen til at det er viktig å spise variert.

Mange barn er kresne rett og slett fordi de aldri har spist variert. Det er viktig å presisere at dette ikke nødvendigvis er den eneste grunnen til at noen barn er kresne. Det kan være mange grunner til at barn er kresne. Men husk, du er her for å lære slik at du kan gjøre forbedringer.

Kresne barn

Derfor liker ikke barnet mitt sardiner

Sardiner er et av de sunneste påleggene vi kan gi barna våre. Barn trenger kalsium for å få sterk beinbygning og sunne tenner. Kalsium har også andre viktige oppgaver i kroppen. I de første 20 årene av livet bygges skjelettet vårt. Derfor er det viktig at barn får nok kalsium. Sardiner er en god kilde til kalsium fordi vi spiser beina på fisken. Sardiner er også fet fisk og inneholder en rekke vitaminer, mineraler og proteiner som er bra for kroppen.

Jeg er ikke glad i sardiner, og jeg tenker derfor aldri på å ta med meg en boks med sardiner når jeg er i butikken. Min datter får dermed aldri sjansen til å like sardiner, rett og slett fordi jeg aldri tilbyr det. Jeg burde strengt tatt ikke lagt begrensninger på barnet mitt. For alt jeg vet så kan det hende hun elske det!

Hva hvis jeg likevel skulle kjøpe med en boks med sardiner, og datteren min ikke liker det på første forsøk? Da er det lett for meg å ta avgjørelsen om å aldri kjøpe sardiner igjen. Barnet mitt liker da ikke sardiner, så hva er vitsen? Men det blir jo feil, ikke sant?

Smakspreferansene våre er ikke konstant gjennom hele livet​

Smaksløkene våre endres hele tiden og vi kan lære oss å like forskjellig mat. Dette er særlig viktig når det gjelder barn. Husk at når barn smaker på noe nytt for første gang så er det for dem uvanlig og rart, rett og slett fordi de aldri har smakt det før. De må derfor eksponeres for det flere ganger for å lære seg å like det. Barn må i mange tilfeller smake på noe opp mot 20 ganger før de liker det.

Så selv om barnet ditt sier at det ikke liker – så eksponer, eksponer, eksponer.

Ikke press barna til å smake - men la det være tilgjengelig

Små barn på 1-2 år er naturlig selektiv omkring hva de er villig til å spise. Det kan være svært frustrerende siden de er for unge til å kommunisere med oss. I tillegg er vi som foreldre bekymret fordi barna ikke spiser det vi ønsker de skal spise, eller fordi de spiser for lite. Som et resultat ender vi ofte opp med å servere noe som vi vet barna liker slik at vi er sikker på at de skal spise. Samtidig slår vi oss kanskje til ro med at barnet sikker kommer til å spise mer variert når det blir større. 

Har du småspiste barn? Få med deg disse tipsene!

Når skal vi begynne å tilby større variasjon i maten?

Du har sikkert skjønt det; Nå med en gang!

Uansett alder eller hvor kresen barnet er. Det er viktig å eksponere dem for ulike matvarer.

5 tips til hvordan du får barnet til å spise mer variert

  1. Tilby forskjellig mat
  2. Varier også måltidene (ikke det samme i dag som i går)
  3. Ikke tving eller press barnet til å spise eller smake - men la det være et tilbud
  4. Tilby barnet å smake uten at det må svelge. 
  5. Gjør det morsomt å smake på ny mat ved å be barna sette terningkast
Grønnsaker

Når vet jeg om barnet spiser variert nok?

Du trenger ingen detaljert oversikt over hva barnet ditt spiser for å vite om det spiser variert nok. Er du fornøyd med maten dere serverer og du mener dere tilbyr barnet variert og sunn mat så kan du i hvert fall slå deg til ro med at barnet har muligheten til å spise variert.

Hvis barnet ditt også utforsker og prøver litt forskjellig av det som er på bordet, så kan du senke skuldrene. Det betyr selvfølgelig ikke at barnet må spise litt av alt – alltid.

Er du usikker på om barnet ditt spiser variert? Send meg en mail på trude@matgladebarn.no og fortell meg om situasjonen hjemme hos dere, så kan vi se på det sammen. 

Å lære barn å spise variert er en del av den samme prosessen som å lære barn sunne og gode vaner i forbindelse med mat og måltider. Ikke stress og ta små skritt om gangen så vil dere omsider lykkes!

Lykke til!

About the Author

Trude er ernæringsrådgiver og eier av Matglade barn.

>