Tips til 8 frukt, bær og grønnsaker du kan ha i matpakka

Tips til 8 frukt, bær og grønnsaker du kan ha i matpakka

By Trude Aalbu | Barnehage/skole

aug 20

Vet du at det viktigste du gjør for å få barna til å spise mer frukt og grønnsaker er å gjøre det mer tilgjengelig? For hvordan skal barn begynne å like frukt og grønnsaker hvis de aldri blir tilbudt det? Her er tips til 8 forskjellige frukt, bær og grønnsaker som passer godt i matpakka. Har ikke matboksen forskjellige rom som den på bildet kan du legge det i en liten boks eller pose og ha i eller ved siden av matboksen. 

Det trenger ikke å gjøres så komplisert. Men lag deg gjerne en regel om at matpakken du sender med barna alltid skal inneholde en form for frukt, bær eller grønnsaker. 

Matpakke

1. Blåbær

Blåbær er noe mange barn liker og det passer perfekt i matboksen. Du bruker ikke lang tid på å skylle og legge noen blåbær i boksen. Det kan være lurt å tørke av vannet med et kjøkkenpapir etter du har skylt dem så de holder seg fast og god. 

Blåbær

2. Paprika

Det er ingen som sier at du bare må sende med frukt i matboksen. Selv om barnet kanskje foretrekker frukt, så er det uansett positivt å variere innimellom. På den måten lærer barnet at det kan forvente at det også kan være grønnsaker i matpakken. Ikke fortvil og gå tilbake til kun frukt i matpakken dersom barnet ikke spiser den grønnsaken du sender med. Det blir etter hvert, men det behøver ikke å skje over natta. 

Paprika har en veldig frisk og fin rødfarge og står seg godt i matboksen. Dersom barnet får ost på brødskiva kan jo barnet legge paprikaen på osten. Ikke legg paprikaen på osten når du lager maten, det vil gjøre osten bløt og ikke like delikat når barnet skal spise brødskiven på skolen. 

Paprika

3. Eple

Eple gjør seg godt i matboksen og er i hvert fall en favoritt her. Dersom du kutter opp eplet i båter eller skiver i stedet for å legge ved et helt eple er det større sjanse for at det blir spist. Deler man opp eplet kan man risikere at det blir brunt når barnet kommer på skolen og skal spise maten sin. For å forhindre det kan du ha på litt sitronsaft, eller du kan dele eplet rundt eplekjernen og feste delene på eplekjernen igjen med et strikk. Da holder eplet seg fint til lunsj. 

Eple

4. Kiwi

Tenker du at kiwi er en upraktisk frukt å ha med i matboksen? Tenk om igjen. Del kiwien først i to på langs og deretter deler du den opp i skiver. Legg skivene i en boks så de holder seg fint til lunsj. Alternativt kan du fjerne skallet helt og dele opp kiwien i terninger og legge de i en boks. Send gjerne med en liten gaffel eller skje for å gjøre det enklere for barnet å spise.  

Kiwi

5. Klementin

Klementin er jo ofte en veldig populær frukt hos barna, men ikke alle synes det er like kjekt å skrelle klementinen mens de sitter og spiser. Da ender ofte klementinen med å komme hjem uten å bli spist. Skrell den hjemme og legg båtene i en boks slik at de holder seg saftige og gode. Jeg tipper klementinbåtene forsvinner fort.

Klementin

6. Gulrot

Del en gulrot i passelige staver. Du kan godt skrelle den dersom barnet foretrekker det, men det ligger mye næringsstoffer i den delen man skreller vekk. Har du økologiske og kanskje også hjemmedyrkede gulrøtter smaker de minst like godt med skallet på. Bare vask den godt. 

Gulrot

7. Kålrot

Ja faktisk så er kålrot en fin grønnsak å putte i matboksen. Den holder seg fast og fin helt til lunsj. For å gjøre den litt mer spennende kan du jo bruke en pepperkakeform og lage fine stjerner eller hjerter med? 

Kålrot

8. Agurk

Agurk er en veldig fin grønnsak å ha i matboksen for barn som liker milde smaker. Del den i skiver eller i staver og legg den i en boks. Agurk står seg bra frem til lunsj.

Agurk

About the Author

>