Slik tar du bedre valg i påsken - Uten å kutte ut sukkeret

Slik tar du bedre valg i påsken – uten å kutte ut sukkeret!

By Trude Aalbu | Gode vaner

mar 15

Påsken er en av de største godteri-høytidene i året. Butikkene bugner av sjokolade og godteri i mengder av varianter som er laget spesifikt til denne høytiden. Det selges godteri til gi-bort pris og vi spiser mer godteri og søtsaker enn noen gang. 

Vi vet at norske barn får i seg for mye sukker, og vi skulle vel aller helst sett at barn ikke hadde spist godteri og søtsaker i det hele tatt. Men vi kan vel være enige om at det ikke er særlig realistisk? Vi finner sjokolade, brus og godteri overalt. Om du nekter barna dine godteri hjemme, så kan jeg love deg at de finner søtsakene når du ikke er til stede. Det beste du gjør er derfor å lære barna dine gode vaner når det kommer til godteri; vi spiser sunt ofte og usunt en gang iblant.

Du har kanskje begynt å planlegge påskeegget til barna? På søndag deler jeg mine beste tips til hvordan du kan gjøre påskeegget litt sunnere, uten at du må kutte ut sukkeret helt.

Hvor mye søtsaker har du planlagt i påsken?

Påskeegg, brus og kvikk-lunsj. Sjokolade, boller og potetgull. Påsken er nærmest blitt en eneste stor godterifest. Har du noen gang tenkt over hvor mye usunt dere faktisk spiser i påsken? Kanskje vi kan ta noen kloke valg, selv om det er påske? 

Godteri påsken

Her er et forslag til en strategi for en litt sunnere påske:

  • Gi barna påskeegget i starten av ferien, ikke vent til påskeaften. Fortell barna at dette er det de får av godteri i påsken, når de velger å spise det er opp til dem selv, men oppmuntre dem til å spare det litt utover i uken. 
  • Ikke kjøp ekstra godteri. Det godteriet barna får i påskeegget er det godteriet de får. Kjøp eventuelt litt til dere voksne som dere kan spise når barna har lagt seg. 
  • Server frukt, nøtter, tørket frukt og mørk sjokolade som snacks og kos på kveldene. Lag for eksempel en fruktsalat dere kan kose dere med. Velg én eller to kvelder i løpet av uka der potetgullet kan komme på bordet (f.eks. påskeaften). 
  • Kvikklunsj og annen sjokolade er forbeholdt tur. 

Noen andre tips til hvordan dere kan kutte ned på søtsakene:

  • Ha en sen middag slik at det ikke blir så mye tid til å spise godteri etterpå. 
  • Ha som regel at dere drikker vann til middag. Brus drikker vi til kosen senere. Vi drikker mer når vi spiser og brus fyller magen. Vi vil ikke at brus skal ta plass for maten i magen. 

Kos dere sammen i påska! Ha fokus på å være sammen som familie. Søtsakene er ikke det viktigste 🙂 

About the Author

>